Wielka 5 patologii biznesowych

Najnowsze badania Instytutu Gallupa mówią, że 15% ludzi na świecie jest usatysfakcjonowanych ze swojej pracy. Dla Polski wskaźnik ten wynosi 17,6%, co i tak jest bardzo słabym wynikiem. Świadczy to o tym, że mniej niż co piąty pracownik lubi swoją pracę. Przedsiębiorstwa mają 5 takich samych problemów, które są niezależne od branży i ich modelu biznesowego – wskazuje Radosław Drzewiecki, założyciel Leanpassion.

 

Wypowiedź: Radosław Drzewiecki, założyciel Leanpassion.

 

1.     My i oni, silosy

O ile większość organizacji zdaje sobie sprawę z istnienia silosów (podziałów) wertykalnych pomiędzy szczególnymi działami, o tyle mało która z nich rozumie podział pomiędzy menedżerami i pracownikami (silosy horyzontalne).

95% menedżerów nie zna misji, wizji, wartości i celów strategicznych firmy – mówi Drzewiecki.

2.     Ludzie przychodzą do „roboty”

Pracownicy odliczają w biurach czas na zasadzie „jeszcze 7 godzin 37 minut – wychodzę do domu”, a na produkcji „1347 sztuk i kończę pracę”. Pracownik nie przychodzi nawet neutralnie nastawiony do tzw. „roboty”, tylko przychodzi w miejsce, które chce jak najszybciej opuścić – argumentuje Drzewiecki.

3.     Opinie zamiast faktów

Okazuje się, że ponad 80% procesów nigdy nie zostało zmierzonych. Z tego powodu decyzje biznesowe są podejmowane na podstawie opinii, a nie faktów. Te opinie dotyczą próby ustalenia tego, kto ma rację, a nie tego, czego oczekuje klient albo jakie są fakty w procesie.

4.     Ego-menedżerowie

Ponad 90% liderów niskiego i średniego szczebla improwizuje w pracy. Największym wyzwaniem nie jest to, że pracownicy ci improwizują w pracy, tylko to, że boją się przyznać, że nie wiedzą. Sytuacja taka nie powinna być wstydliwa. Menedżer powinien podnieść rękę i powiedzieć „nie wiem, jak być liderem – proszę, pomóż” – wyjaśnia Drzewiecki.

5.     Doskonalenie przeszkadza biznesowi

Polacy lubią doskonalić się punktowo. Oznacza to, że w momencie, w którym mamy chwilę, to się doskonalimy, nie mamy czasu, to tego nie robimy. Sytuacja taka przeszkadza biznesowi. Okazuje się, że 9 na 10 prób doskonalenia nie udaje się – dodaje Drzewiecki.

 

Źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *