PKO Bank Polski jest pierwszą w Polsce instytucją, która daje Polakom możliwość logowania się do serwisów administracji publicznej przy pomocy swoich loginów.
Kto zapamięta te wszystkie loginy i hasła? Problem z zapamiętaniem wielu haseł do różnych serwisów to jedna z bolączek osób, które załatwiają lub chcą załatwiać sprawy urzędowe online. Drugi kłopot – brak Profilu Zaufanego. Oba te problemy zaczną stopniowo znikać.
PKO Bank Polski jako pierwszy połączył się za pośrednictwem Krajowej Izby Rozliczeniowej z tzw. węzłem krajowym, który docelowo zapewni możliwość logowania się do wszystkich systemów administracji publicznej. Dzięki temu połączeniu klienci PKO Banku Polskiego oraz Inteligo zyskali właśnie nie tylko możliwość prostszego i wygodniejszego logowania się do systemów administracji, ale też zdalnego załatwiania spraw urzędowych.
Co się zmieniło?
Do tej pory osoby, które chciały się zalogować do systemów administracji publicznej takich jak np. Internetowe Konto Pacjenta, systemu podatkowego, konta Mój GOV czy PUE ZUS mogły to zrobić tylko przy pomocy Profilu Zaufanego lub dowodu osobistego wyposażonego w warstwę elektroniczną. Teraz możliwość taką zyskali również klienci PKO Banku Polskiego. Wystarczy, że po przeniesieniu na stronę logowania klikną w ikonkę swojego banku i zalogują się korzystając ze swojego hasła, dokładnie tak samo jak w przypadku logowania do systemu bankowości elektronicznej. Innymi słowy – ich login i hasło z banku wystarczy, by załatwiać online sprawy urzędowe. Tym bardziej, że tym osobom, które nie mają jeszcze Profilu Zaufanego będzie on zakładany automatycznie, za zgodą użytkownika, bez konieczności podejmowania dodatkowych działań.
Docelowo to obywatel będzie więc decydować, w jaki sposób chce się zalogować do danego systemu administracji. W praktyce będzie to działać podobnie jak płatności w sklepach internetowych. To od klienta zależy, w jaki sposób płaci po zrobieniu zakupów – przelewem, kartą, kodem BLIK czy może inaczej? Na podobnej zasadzie będzie działać logowanie przy pomocy tzw. komercyjnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli po prostu loginów banków lub innych instytucji, które dysponują zweryfikowanymi listami klientów i systemami zapewniającymi odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Prostota i wygoda
– Obywatele zyskują prostotę i wygodę. Tym bardziej, że system ten będzie stopniowo poszerzany o kolejne instytucje – mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – To przełom. Zaczynamy w praktyce wdrażać w Polsce tzw. federacyjny model tożsamości elektronicznej. PKO Bank Polski jest pierwszy, ale nie ostatni!
Marek Zagórski podkreśla, że teraz czas na kolejne instytucje. Zwraca uwagę, że trzy lata temu, gdy PKO Bank Polski jako pierwszy dał swoim klientom możliwość zakładania online Profilu Zaufanego, miał on ok. pół miliona użytkowników. Już w ciągu kilku pierwszych tygodni Profil Zaufany założyło drogą elektroniczną ponad 100 tys. klientów PKO Banku Polskiego.
– Dziś możliwość taką daje wiele innych banków, zdecydowana większość klientów bankowości elektronicznej ma już możliwość założenia Profilu Zaufanego bez konieczności wychodzenia z domu, a on sam ma ponad 4,2 mln użytkowników – dodaje minister cyfryzacji.
– Od początku aktywnie uczestniczyliśmy w budowie cyfrowego państwa i byliśmy pierwszym bankiem, który uruchomił zakładanie Profilu Zaufanego w serwisie bankowości elektronicznej – podkreśla tez Adam Marciniak, wiceprezes PKO Banku Polskiego. – Od tego czasu Profil aktywowało w serwisach transakcyjnych tego banku aż 700 tys. osób. Dzięki temu wdrożeniu Polacy zaczęli masowo korzystać z usług e-państwa: składania wniosków o dowód, prawo jazdy, kartę EKUZ, dostępu do Konta Pacjenta, rozliczeń podatkowych, składania przez internet pism urzędowych. Cieszymy się, że jako lider sektora, wdrażamy jako pierwsi kompleksową usługę e-Tożsamości. Pozwala ona załatwiać online nie tylko sprawy urzędowe, ale i komercyjne. Pierwszym partnerem komercyjnym było PGNiG, którego klienci mogą już uwierzytelniać się korzystając z bankowości elektronicznej. Teraz e-Tożsamość pozwoli naszym użytkownikom obsługiwać w ramach Węzła Krajowego też sprawy administracyjne.
KIR jest podmiotem odpowiedzialnym za technologiczną stronę rozwiązania, umożliwiającego kompleksowe zastosowanie tożsamości cyfrowej w zdalnym uwierzytelnianiu użytkowników. – Warunkiem koniecznym skoku cyfrowego jest dbałość o spójność i kompletność procesów. W idealnej sytuacji nowe rozwiązania są równolegle dostępne w sektorze komercyjnym i publicznym, w zrównoważony sposób wspierając cyfryzację całej gospodarki. Takie warunki spełnia mojeID – usługa zdalnego potwierdzania tożsamości w oparciu o uwierzytelnienia bankowe, która dzięki integracji z węzłem krajowym pozwala na korzystanie w trybie online, zarówno z usług prywatnych jak i publicznych – mówi Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR.
Źródło: www.gov.pl